Velký sborový koncert

Kdo si našel v pátek 20. května 2011 v 18.30 hodin cestu do centra Bíliny a vstoupil do kostela sv. Petra a Pavla, ocitl se na Velkém sborovém koncertu.

Moderátor Adam Šmejkal s vitalitou a osobitým výrazem přivítal posluchače a hosty, v úvodním slovu pan místostarosta Zdeněk Rendl ml. připomenul, že projekt vznikl s myšlenkou zahájit tímto způsobem letošní Bílinské hudební slavnosti Belinensis.
Pak už program otevřel dětský pěvecký sbor ZUŠ Bílina slovenskou lidovou Tota Hel´pa, následovaly dva tradicionály, ve kterých s dětmi zpíval i kvartet složený z rodičů a pana učitele Jiřího Bidrmana, zdatného barytonisty, doprovázejícího zkušeně na kytaru. Sbor sklidil velký aplaus, dětské hlásky rozezněly prostor kostela svěžími barvami.
Starší spolužačky vedené slečnou učitelkou Veronikou Duchoslavovou ve čtyřčlenné sestavě Komořinky a s klavírním doprovodem pana Jiřího Bidrmana se suverénně uvedly vícehlasými úpravami lidové písně Široký, hluboký, následovala originální úprava židovské písně, a stylově zvládnutá „Leavin´ on a jet plane” od tria Peter, Paul and Mary, s příjemným českým textem. Posluchači se mohli přesvědčit, že vítězství Komořinky na soutěžích a úspěchy na přehlídkách jsou opřeny o výborné hlasové výkony a nápaditou dramaturgii.
Hudební předěl mezi pěveckým blokem ZUŠ a následujícím sborem přinesl mladý kytarista ze třídy pana učitele A. Šmejkala se skladbu soudobého autora Tomáše Alfieriho s názvem Kyklop, inspirovanou řeckými motivy.
Další minuty večera patřily dnes již legendě severočeského sborového zpěvu, Pěveckému sdružení severočeských učitelů z Mostu. Jak připomněl jeho předseda, pan Pavel Prágl, sbor dosáhl za dobu své osmdesátileté existence mnoha úspěchů na domácích i zahraničních kolbištích, dnes, však prochází nelehkým obdobím poklesu zájmu mladých mužů o sborový zpěv. Toto konstatování bylo však v přímém kontrastu s profesionálním výkonem šestnáctičlenného mužského sboru, který pod vedením pana Adama Šmejkala a pana Vlastimila Podleny posluchačům přinesl neopakovatelné zážitky barevnými vícehlasy a odstíněnou dynamikou ve výrazově náročných a capella zpívaných skladbách, jakými jsou např. Foerstrův Oráč, Oči všech se upírají Petra Ebena, či spirituál Dál tou vodou. Jsem přesvědčen, že mnozí posluchači v těch chvílích zapomněli na chlad, panující v interiéru kostela.
Také druhé instrumentální vystoupení patřilo sólové kytaře a třídě A. Šmejkala, tentokrát klasickou skladbou podání šikovné dívenky.
Vystoupení „domácího” pěveckého sdružení Schola Viva Bilinensis, vedeného Janem Maryškem, se neslo v duchu žánrové pestrosti, zazněly v něm jak renesanční vícehlasy, tak romantická německá píseň, ukázka Ebenova ztvárnění Truvérské mše nebo spirituál Nobody knows. Zpěv bez doprovodu nebo s jednoduchou kytarou v závěru koncertu vrcholil společným zpěvem smíšeného sboru Scholy s hostující Veronikou Duchoslavovou a PSSU ve skladbách Ave verum corpus V. A. Mozarta a Bachově Woll mir, dass ich Jesum habe.
Jak se vyjádřila jedna z přespolních posluchaček: „Bachův chorál v závěru s instrumentálním doprovodem (z CD-pozn. autora) byl skvělý, rozezvučel celý prostor.”
Je třeba říci, že i další ohlasy bezprostředně po skončení koncertu svědčily o úspěchu celého koncertu, který by se nekonal bez obětavé organizační práce panů Michala Mleje, řídícího KC Kaskáda, ředitele ZUŠ pana Jiřího Kopy, pana Pavla Prágla, předsedy PSSU, sbormistra Jana Maryško a pedagogů ZUŠ Adama Šmejkala, Jiřího Bidrmana a Veroniky Duchoslavové. Dočkáme se za rok zopakování zdařilého projektu?

Autor: Mgr. Jan Maryško